Ya Allah, Engkau pandanglah wajah2 & hati2 kami yang hina ini Ya Allah..sekiranya kami tidak layak wpun selangkah masuk ke syurgaMu Ya Allah, tp janganlah Ya Allah Engkau campakkan kami ke dalam nerakaMu..sesungguhnya kami tdk mmpu menahan azab seksa nerakaMu..Ya Allah, kasihanilah dan rahmatilah kami & keluarga kami, agar dgn berkat kasih sayangMu, Engkau masukkan kami & keluarga kami ke dalam syurgaMu...amin ya Rabb

Friday 16 December 2011

Mana Kita Punya?


Mana milik kita..Tiada milik kita…Semua yang ada..Allah yang punya..Tidak ada kita punya..Kita hanya mengusahakan sahaja..Apa yang kita dapat, Allah sudah sediakannya..Mana kita punya???....
Merdu suara arwah ustaz Asri Ibrahim mengalunkan lagu “mana kita punya”?. (al-Fatihah)



Semestinya  tiada di dunia nie hak milik kita, kalau adapun hanya pinjaman dari Allah buat sementara. Kekayaan, kemewahan, kecantikan, keistimewaan, bakat dan lain2, itu adalah sementara. Tidak usah berbangga dengan apa yang kita pinjam dari milik Allah.

Tidak perlu merendah-rendahkan orang lain, menghina orang lain yang tidak setaraf dengan kita sabab semua manusia yang diciptakan Allah adalah sama disisi Allah dan yang membezakannya adalah takwa kita kepada Allah. Maksud firman Allah s.w.t dalam surah al-Hujurat (49:13):

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)”.

Kecantikan yang dimiliki hanyalah pinjaman sementara dari Allah buat hambanya, untuk diuji samada hambaNya bersyukur atau berbangga dengan kecantikan duniawi semata-mata.

Bagi yang kurang kecantikan berbanding daripada orang lain, jangan risau sahabat2, Allah itu Maha Adil. Kecantikan, kecomelan dan keayuan akan terserlah sekiranya baik akhlak budi pekertinya, yang kurang keparasan wajahnya, tak perlu kepada pembedahan plastik untuk mengejar dunia, bukan ke Allah sudah menjadikan kita sebaik-baik ciptaan?.

Hanya untuk mengejar kecantikan, sanggup membayar ribuan ringgit dan sanggup menyakitkan diri sendiri. Bukankah itu menyiksa atau menzalimi diri sendiri namanya. Manusia yang mampu berfikir adalah manusia yang menggunakan akal yang dikurniakan Allah dengan sebaiknya.

Kecantikan yang dimiliki oleh seorang wanita hanyalah untuk lelaki yang bergelar suami sahaja. Biarlah wanita itu kurang keputihan di wajahnya, taip disisi suami dialah yang paling cantik.

Rambut seperti ikal mayang, mata bulat, hidung mancung, bibir kemerah-merahan, adalah retorik semata-mata. Kecantikan wanita hanyalah ada dalam diri wanita itu dan diserlahkan dengan akhlak, sikap dan tingkah laku yang baik.

Apa guna wanita yang cantik wajahnya, tegar melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan agama. Cantiknya wanita itu ditutup rapi, dan bukan untuk ditayang-tayangkan pada khalayak ramai.

Wahai wanita2 sekalian, “Jadilah seperti batu permata yang mahal harganya, dilindungi dengan cengkerang yang keras dan sukar untuk didapati di dasar laut”.

Lihatlah persekitaran di kampus yang semestinya mahasiswi lebih ramai daripada mahasiswa. Lihat pakaian dan penampilan mereka ke kuliah. Penampilan mahasiswa vs mahasiswi sangat berbeza. Bukan nak kata mahasisiwi berstyle atau mahasiswa berstylo, tapi hakikatnya pakaian lelaki banyak yang tak formal, pergi ke kuliah hanya dengan slipper 'jamban', pakaian seperti ini seolah-olah melambangkan mereka bukan mahasiswa IPT yang diimpikan sejak dibangku sekolah lagi, kalau di sekolah dulu bolehlah ikut peraturan, tetapi hanya di sekolah sahaja, masuk IPT,  disiplin, peraturan entah ke mana. Itu  baru sentuh soal pakaian dan penampilan mahasisiwa.

Kita lihat pula penampilan mahasiswi, bergaya sakan, make-up pun mengalahkan para pensyarah…fesyen pakaian up to dateso vogue…ala2 datin gitu…tak masuk sekali dengan aksesori yang menjadi hiasan….menawan sungguh….itu tak sentuh bab tudung lagi...macam2 fesyen..paling tak senonoh di pandangan mata tudung yang macam 'bonggol unta'...apa motif pakai macam 2?mybe nak tunjuk rambut dia panjang kot..@ nak buat signal pada boypren dia kot...@ cari publisiti murahan...entah lah????tak lawa pun pakai macam 2...buat ketawa  orang yang pandang je..




Isu sekarang, perlu ke berfesyen sampai macam 2?. Ke kuliah jer pun, tapi bukan bermakna perlu ke kuliah dengan hanya memakai pakaian n kain batik, baju kurung, n berkasut tutup tp berpakaianlah KEMAS dan yang paling penting ialah MENUTUP AURAT. Berpakainlah mengikut standard mahasiswa IPT dan bukan ala2 nak pergi picnic, pasar malam atau macam artis, sedarlah diri kita sebagai mahasiswa IPT. Jaga penampilan, sahsiah, akhlak, budi bicara di varsiti kita ini. Ingatlah!!! Kecantikan yang dimiliki hanya sementara..kerana kita akan MATI bila-bila masa. Bersediakah kita menghadapi saat itu?. Astaghfirullah...



salam baiti_jannati

No comments:

Post a Comment